Judæa og Samaria (Vestbredden) er jf. Oslo-aftalerne (primo 1990’erne) opdelt i Område A, B og C.
* PA mistede kontrollen over Gaza i 2007 (Israel trak sig helt ud af enklaven i 2005), efter den iransk-støttet og naziinspireret terrorgruppe Hamas begik blodigt kup mod Fatah (bevægelsen som kontrollerer PA).
I Område A har de palæstinensiske myndigheder den fulde kontrol (israelere er forbudt ved lov at opholde sig i Område A. Israelere må ikke eje jord, købe hus eller arbejde i Område A som er “Judenrein”) Dvs at PA har deskriminerende apartheid love mod jøder. I Israel kan palæstinensere rejse, arbejde og blive behandlet israelske hospitaler i Israel uden frygt for at blive angrebet eller myrdet . Alligevel beskyldes Israel for at være en apartheidstat. Se eksempelvis beslutningsforslag fremsat 3. marts af Folketingsmedlemmerne Christian Juhl og Eva Flyvholm (Enhedslisten), Uffe Elbæk og Sikandar Siddique (Frie Grønne) og Torsten Gejl (Alternativet) om at stemple Israel som apartheid-stat. Læs hvorfor Israel ikke er apartheid-stat her.
I Område B er PA og Israel og PA jf. Oslo-aftalerne forpligtede til at samarbejde om sikkerheden.
I Område C ligger Israels bosættelser der jf. folkeretten er LOVLIGE trods internationale forsøg på at boykotte bosættelserne. Se eksempelvis Norges beslutning om at mærke varer fra de israelske bosættelser. Også i Danmark har der været forsøg på at boykotte israelske bosættelser – se her.
MIFF har skrevet flere artikler om at det er forbudt ved lov for israelere at køre ind i Område A i Judæa og Samaria (Vestbredden) og at israelere risikere at blive lynchet ihjel hvis de kører ind i PA’s selvstyreområder – se eksempler her.
Alligevel trodser flere og flere israelere nu forbuddet mod at køre ind i PA’s områder for at spare på vodlsomme prisstninger og leveomkostninger i Israel. Israelere tanker deres biler op på palæstinensiske tankstationer og køber ind i palæstinensiske landsbyer, skriver Israel Hayom
Prisforskellen i PA’s områder og Israel er enorm og israelske familier kan spare flere tusind shekel om året.
“Alene på diesel sparer jeg flere tusind shekel om året, prisforskellen er 40-50 %. Derudover kan jeg sparer rigtig mange penge ved at købe basale dagligvarer i PA’s områder,” fortæller N. fra Jerusalem, der tanker bilen op og køber ind i palæstinensiske landsbyer.
Mange israelere får deres bil repareret på palæstinensiske bilværksteder, hvor priserne er markant lavere end i Israel. “I Jerusalem ville de have 600 shekel (knap 1.300 kroner) for at udskifte plastik på min baglygte. I landsbyen købte jeg et helt lys med pærer og alt for 150 shekel (omkring 306 kroner). Pris forskellen er utrolig,” fortæller en anden israeler.
Palæstinenserne ved at israelerne er interesserede i de lavere priser i deres landsbyer tilbyder, og har derfor hængt skilte op på hebraisk, der reklamerer for deres butikker og tjenester tæt på vejene.
Shlomo Vaaknin, chef for sikkerheden i Yesha Council, en paraplyorganisationen for jødiske samfund i Judæa og Samaria, siger: “Der er ingen tvivl om, at priserne på værkstederne er væsentligt billigere [på grund af de] dele, de stjæler efter behov. Køberne tænker ikke på hvorvidt en israeler dagen førinden ved fejl kørte ind i landsbyen eller om der er en terrorbølge. Kunderne ser på bundlinjen.”
I sidste uge angreb to palæstinensere en israelsk mand i 70’erne, som var kørt ind i byen Dayr Qadis i Samaria for at få ordnet nogle ting, da han steg ud af sin bil. Palæstinenserne stjal hans taske, hvor han havde en pistol. To mistænkte er blevet anholdt.
I mange andre tilfælde får chauffører deres biler stjålet, mens de tanker benzin. Tyvene stjæler deres bil, så snart chaufføren bliver distraheret og kører dybt ind i PA’s selstyreområder.
Israels politi advarer israelere mod at køre ind i PA’s selvstyreområder og palæstinensiske landsbyer, da de risikere at blive myrdet:
“De seneste måneder har vi set en bekymrende tendes – mange israelere kører ind i de palæstinensiske myndigheders områder og bliver bestjålet, ofte under voldelige angreb som efterlader israelerne såret. Mange israelere kører ind i Område A og B for at købe ind få repareret deres biler eller spise på restauranter og caféer. Mange af dem bliver overfaldet, udsat for røveri,, tyveri, bliver truet, og slipper kun med nød og næppe derfra med livet i behold merd hjælp fra sikkerhedsstyrker. Politiet gentager og understreger at adgang til Område A er forbudt ved lov og udgør en fare. Undgå at køre ind i de områder.”