Bliv aktiv ven af ​​Israel nu!

Kom til Nordic Israel Congress 10.-12. maj for at høre meget relevante foredrag. Vær hurtig med tilmelding, begrænset antal pladser. 

Marcus Sheff: – Palæstinenserne løj for den norske udenrigsminister

Marcus Sheff, direktør for IMPACT-se, i interview med MIFF 24. september 2020. (Skærmdump fra YouTube)
Se interview med Marcus Sheff, direktør for IMPACT-se.

De palæstinensiske skolebøger taget i brug i skoleåret 2019-2020 var meget mere ekstreme end før. Vold, martyrdød og jihad er et gennemgående tema i løbet af alle tolv år i den palæstinensiske grundskole, skrev MIFF 10. oktober 2019 – læs artiklen her. Vi oversatte også 44 eksempler til dansk som dokumenterede det – læs artiklen her.

Efter IMPACT-se og MIFF informerede stortingspolitikere i Norge om sagen, fulgte Aftenposten op med en forsideartikel den 12. november 2019: Norge støtter skolepensum som fremmer jihad. Lederartiklen var også klar i mælet: Palæstinensiske skolebøger modarbejder fred.

Den 5. december 2019 blev en historisk dag: For første gang i historien truede et flertal i Stortinget med at fryse norsk bistand til de palæstinensiske myndigheder (PA), hvis ikke PA ville ændre på pensum i deres skolebøger. I maj fik Norge følge af EU, som udtrykte bekymring «over den fortsatte mangel på effektivt at handle mod hadytringer og vold i skolebøgerne» – læs MIFF’s artikel her. Den 4. juni 2020 oplyste den norske udenrigsminister Ine Eriksen Søreide at regeringen har «tilbageholdt mere end halvdelen af den planlagte støtte til palæstinensisk uddannelse».

MIFF opfordrede den danske regering til at følge Norge og EU
Den 5. december 2019 opfordrede MIFF den danske regering til at gå i Norges og EU’s fodspor – læs MIFF’s artikel om det her. Desværre er det ikke sket og danske skattekroner finansierer fortsat oplæring af palæstinensiske børn i had og jihad – læs MIFF’s artikler her.

Pengestrømmen fra Danmark til de palæstinensiske skolebøger fortsætter.

Den 8. september 2020 skrev Naser Khader som er medlem af Folketinget for Det Konservative Folkeparti, formand for Forsvarsudvalget, medlem af Beskæftigelsesudvalget, Retsudvalget og Udenrigsudvalget i avisen Kristeligt Dagblad:

Organisationen IMPACT-SE har de seneste 20 år beskæftiget sig med undervisningsmateriale i Mellemøsten og Nordafrika. Udgangspunktet er, at undervisningsmaterialet er afgørende for at forebygge had, ekstremisme og vold. Erfaringen er, at børn og unge radikaliseres via undervisningsmateriale.

Ifølge organisationens opgørelser er der lande, hvor det går godt med undervisningsmaterialerne, som Jordan, Tunesien, Marokko og Egypten, hvor begreber som forhandling og fred går igen i undervisningsmaterialet.

I Saudi-Arabien, hvor jøder og kristne i tidligere undervisningsmateriale, blev omtalt meget nedsættende, er man ifølge organisationen også begyndt at bevæge sig i den rigtige retning.

Så er der lande, hvor det går den forkerte vej. I Tyrkiet har Erdogans magtfuldkommenhed sat sit præg på undervisningsmaterialet. Antisemitisme, antiIsrael-holdninger og ophøjelsen af fortællingen om tidligere tiders mægtige Osmannerrige dominerer lærebøgerne.

I Iran går det også den forkerte vej. I Syrien har borgerkrigen medført, at baathisme, som er inspireret af 30’ernes fascisme, dominerer lærebøgerne.

Der, hvor det virkelig går skidt, er i de palæstinensiske områder. Omkring år 2006 reviderede man undervisningsmaterialet i en fredeligere retning, men i de senere år, hvor især den islamistiske organisation Hamas’ ideologi har vundet udbredelse, har det sat sit præg på lærebøgerne. Det er for eksempel godt at blive martyr, og at man bliver belønnet med jomfruer. Det, synes jeg, er uendeligt trist.

Men hvad kan man gøre ved det? Amerikanerne forsøger at handle på disse tilbageskridt. I øjeblikket er Kongressen og Det Hvide Hus ved at se på HR-2343, et ”lovforslag” der skal monitorere udviklingen i det palæstinensiske undervisningsmateriale. Og det skal have økonomiske konsekvenser.


Det står nu klart at palæstinenserne ikke har lyttet til den norske regering

Palæstinensiske skolebøger fortsætter med at fremme jihad og modarbejde fred, og hvis der er nogen ændring, har det flere gange været til det værre – læs MIFF’s artikel her. De palæstinensiske myndigheder spytter det norske Storting, det danske Folketing og regeringerne i ansigtet, skrev MIFF – læs artiklen her. Vi har også gengivet meget af det problematiske indhold i skolebøgerne på dansk.

De palæstinensiske myndigheder signalerede i sommers til deres bistandslande – inklusiv Norge, at de vil reformere deres skolepensum. «Vi oplever at der er en god og tæt dialog med de palæstinensiske uddannelsesmyndigheder om spørgsmålet,» skrev den norske udenrigsminister til Stortinget 4. juni.

– De palæstinensiske myndigheder løj for den norske udenrigsminister, sagde Marcus Sheff, direktør for IMPACT-se i direkte interview med MIFF 24. september. Se hele interviewet her:



Du kan læse denne artikel gratis på grund af MIFFs over 13.000 medlemmer i Norge og over 1.000 medlemmer i Danmark. Men vi har brug for støtte fra mange flere nu!

Giv en gave her eller brug MobilePay 49739

Bliv medlem