Bliv aktiv ven af ​​Israel nu!

Kom til Nordic Israel Congress 10.-12. maj for at høre meget relevante foredrag. Vær hurtig med tilmelding, begrænset antal pladser. 

– Som kristne-israelere i Israel har vi en frihed vores kristne brødre i resten af Mellemøsten kun kan drømme om

Kristne-israelere trives og er i vækst i Israel. Det står i skærende kontrast til kristne mindretal i resten af Mellemøsten. Her ses kristen kvinde under bøn i kirke i det kristne kvarter i Israels hovedstad, Jerusalem. (Foto: Elaine Liebenbaum, flickr)
- I Irak og Syrien er de fleste kristne så fattige, at de ikke har råd til at fejre jul. I den jødiske demokratiske stat Israel har vi som kristne et godt liv med sameksistens, sikkerhed og frihed, siger kapt. (res.) Shadi Khalloul, talsmand for Christian Israel Defense Forces Officers Forum.

De kristne minoriteter i Israel lever et liv som deres kristne brødre i rsten af Mellemøsten kun kan drømme om. I Israel fejrer kristne mindretal jul i sikkerhed, i resten af Mellemøsten forfølges de kristne, fortæller kapt. (res.) Shadi Khalloul, talsmand for Christian Israel Defense Forces Officers Forum til avisen Jerusalem Post.

Læs hvad fik kristen-israelsk kvinde til at melde sig frivilligt som soldat i Israels forsvarshær.

Mens kristne mindretal i Israel lever i sikkerhed, stigende livskvalitet, trivsel og vækst, udsættes kristne mindretal i Mellemøsten for forfølgelse og vil med tiden forsvinde – det er en katastrofe at diversiteten i regionen forsvinder. Israel er således et lys i mørket når det gælder sameksistens mellem religioner og beskyttelse af religiøse mindretal.

I 2020 steg antallet af kristne i Israel med 1,4% til 182.000 personer, 84% af dem har udtalt at de er tilfredse og glade for deres liv som kristne i den jødiske stat, viser tal fra det centrale statistiske bureau (CBS).

I alt er omkring 20% af Israels indbyggere israelske-arabere og ikke jøder (eksempelvis muslimer, drusere, tjerkessere, beduiner, bahai og andre). Læs hvordan Iran undertrykker bahai mindretallet og om deres internationale center i den israelske by Haifa HER.

Læs hvorfor Israel ikke er apartheid-stat.

Kristne israelere udgør omkring 1,9% af Israels befolkning, de fleste af dem taler arabisk. Kristne udgør 7% af israelske arabere og 76,7% af de kristne i Israel er arabere.

De fleste kristne israelere i Israel lever i byen Nazareth (21.400), i Haifa 16.500, Jerusalem 12.900 og i Shefar’am 10.400, ifølge CBS.

De seneste års krige i regionen – eksempelvis borgerkrigen i Syrien, de voldsomme politiske omvæltninger i Irak og spredning af ​​islamistisk terror har ikke påvirket eller skadet Israels kristne mindretal.

Ifølge Israels udenrigsministerium kan de kristne mindretal i Israel opdeles i fire: Kalkedonsk-ortodokse (de østortodokse – eksempelvis de græske og russiske kristne samfund) ikke-kalkedonske ortodokse (armenske, koptiske, etiopiske og syriske kristne) romersk-katolske, og protestantisk. De fleste af dem taler arabisk.

Mød nogle af de israelske-arabere som står op for Israel HER.

– Under de kristne højtider glæder israelske kristne sig og er i godt humør, fortæller kapt. (res.) Shadi Khalloul, leder af den israelske kristne aramæiske forening og talsmand for Christian Israel Defense Forces Officers Forum.

Khalloul fortæller også at den blandede by Haifa hvor 5 religioner lever i fred sammen (jøder, kristne, muslimer, drusere og bahai) med en jødisk borgmester, har opsat juletræer og julepynt ved byens hovedveje.

– Det er et tydeligt bevis på vores unikke og smukke sameksistens. Som kristne lever vi et liv i sikkerhed, velstand og frihed i Israel. Det er friheder som alle israelske indbyggere nyder godt af i den jødiske demokratiske stat Israel, fortæller Khalloul som er tidligere kandidat til Israels parlament, Knesset. Khalloul kom på forsiderne i 2015, efter han fik sit barns registrering i Israels indenrigsministeriums register ændret fra araber til kristen aramæisk.

– De kristne mindretal som lever under de palæstinensiske selvstyremyndigheders kontrol eller i arabiske lande, frygter at vise deres kristne symboler i det offentlige rum og de får ingen beskyttelse af staten. Eksempelvis er mange kristne familier i Irak og Syrien så fattige at de ikke har råd til at fejre kristne højtider, fortæller Khalloul.

I Jerusalem derimod uddeles der eksempelvis gratis juletræer til byens kristne indbyggere.

I skærende kontrast til religionsfriheden og beskyttelsen som Israels kristne mindretal nyder godt af, lider det kristne mindretal som lever under det palæstinensiske selvstyre i Område A og B i Judæa og Samaria. I Gaza som kontrolleres af den iransk-støttet terrorgruppe Hamas er situationen for de få tilbageværende kristne endnu værre.

Via: https://www.facebook.com/NaserKhaderDanmark

I Gaza som kontrolleres af den iransk-støttet terrorgruppe Hamas er situationen for de få tilbageværende kristne endnu værre. Læs om Hamas HER.

I Libanon er det maronitiske kristne samfund både skrumpet og svækket, ifølge Khalloul. De kristne mindretal i Israels naboland lider mere og mere i takt med at økonomiske krise vokser. Libanon styres i høj grad af Irans håndlanger, terrororganisationen Hizbollah og krisen er kun blevet værre af eksplosionen i Beirut-havn i 2020 og Corona-krisen. Læs om Hizbollah HER. Læs om Irans rolle HER. Læs om eksplosionen i Beirut-havn HER.

De fleste maronitter lever i Libanon, i 1932 udgjorde de 29 % af befolkningen, i 2008 var tallet faldet til 22 %.

Blandt de maronitiske kristne samfund i Israel er også tidligere libanesiske soldater i den sydlibanesiske hær var allierede og kæmpede sammen med Israels forsvarshær under Libanon-krigen. Omkring 2.000 af de 10.000 maronitiske kristne i Israel har rødder i Libanon fra soldater i den sydlibanesiske hær, der flygtede til Israel efter Israels forsvarshær trak sig ud af Syd-Libanon.

Børn af syd-libanesiske soldater fortæller hvorfor de føler sig som israelere – læs HER.

Ifølge en tidsskriftsartikel skrevet af den israelske Syrien- og Libanon-ekspert Eyal Zisser begyndte de maronitiske bånd til det jødiske samfund i Israel allerede i 1930’erne og fortsatte efter Israels oprettelse som en moderne jødiske stat i 1948. Alliancen med den muslimske, arabiske verden byggede på troen om, at Israel skulle være et nationalt hjemland for jøder, mens Libanon skulle være maronitternes nationale hjemland.

– Mens de fleste kristne i Mellemøsten er undertrykt, trives de i Israel, understreger Khalloul.

For nylig besluttede Israel at 500 kristne fra Gaza kunne komme ind i Israel og Judæa og Samaria for at fejre jul.

I Hamas-kontrolleret Gaza er der blot omkring 1.000 kristne, og i de palæstinensiske selvstyreområder i Område A & B i Judæa og Samaria (Vestbredden) falder antallet af kristne efter mange har valgt at emigrere. Ifølge CIA Facebook udgør kristne og andre små ikke-muslimske og ikke-jødiske religioner 8 % af befolkningen i Judæa og Samaria.

Ifølge en NBC News-rapport fra 2018 var den kristne befolkning i Bethlehem (som er under de palæstinensiske selvstyremyndigheders kontrol) faldet fra 80 % i 1950 til omkring 12 % i 2018.

Alligevel forsøgte kristne ledere forsøgte at give Israel skylden for det meget markante fald i det kristne mindretal i området.

I en artikel publiceret for få dage siden i Sunday Times, skrevet i fællesskab af ærkebiskoppen af ​​Canterbury, advarede Justin Welby og ærkebiskoppen af ​​Jerusalem, Hosam Naoum, om en krise for kristen overlevelse “i Det Hellige Land”. Kirkelederne skyldte skylden på faldet i andelen af kristne i Judæa og Samaria på israelske bosættelser som ellers ALLE ligger i Område C i Judæa og Samaria, der jf. Oslo-aftalerne (1993) er under fuld israelsk kontrol og rejserestriktioner. Læs hvorfor israelske bosættelser i henhold til folkeretten IKKE er ulovlige HER.

Alastair Kirk, fra Christians United For Israel UK, anfægtede den fremstilling og anklagede kirkens ledere for at dæmonisere Israel:

“Selvom der er alvorlige problemer at tage fat på i forbindelse med kristne i Det Hellige Land, nyder de kristne, der lever i Israel, de samme friheder som ALLE andre israelere har. Der er reelle bekymringer for de kristne, der lever i Judæa og Samaria (Vestbredden). De er som så mange andre fanget i en konflikt. I stedet for at undersøge de udfordringer, som kristne står over for i Judæa og Samaria på en måde som kunne give englænderne en bedre forståelse af de reelle problemer, ignorerer ærkebiskopperne nøglefakta og dæmoniserer Israel.”

“Verden over er kristne i 2021 blevet myrdet udelukkende for at være kristne. Millioner af kristne er blevet rykket op med roden. Mange er blevet fængslet. Kirker er blevet angrebet eller tvunget under jorden. Det er derfor meget bekymrende at ærkebiskopperne misbruger julen, hvor Betlehem spiller en så vigtig rolle, til at dæmonisere Israel – noget som vil blive udnyttet af andre kræfter til at dæmonisere Israel yderligere.”

Bishara Shlayan, en kristen israelsk araber fra Nazareth, fortalte JNS, at Israel forsvarer kristne og sørger for sikkerhed.

Den Palæstinensiske Myndighed er meget svag og kan ikke give tilstrækkelig sikkerhed til kristne, der bor på Vestbredden, sagde han.

“Forskellen mellem kristne i Israel og den arabiske verden er indlysende. Vi er borgere og har lige politiske rettigheder, mens situationen i arabiske lande ikke er god,” sagde han.

Shlayan, som har stået i spidsen for et parti, der ikke nåede at passere valgtærsklen ved tidligere valg, påpeger, at “i det mindste har vi ret til at stille op.”

Hans politiske bevægelse søger at fremme sameksistens og lokale spørgsmål i stedet for at skabe konflikt. Han kritiserede de arabiske partier i Knesset, som fokuserer på at identificere sig med palæstinensere på Vestbredden og i Gaza.

“Israeliske araberes politikere bør repræsentere os og ikke tjene som palæstinensiske repræsentanter,” sagde Shlayan.

Du kan læse denne artikel gratis på grund af MIFFs over 13.000 medlemmer i Norge og over 1.000 medlemmer i Danmark. Men vi har brug for støtte fra mange flere nu!

Giv en gave her eller brug MobilePay 49739

Bliv medlem