De palæstinensiske skolebøger som blev taget i brug i skoleåret 2019-2020 var meget mere ekstreme end tidligere. Vold, martyrdød og jihad er tema gennem alle tolv år i palæstinensisk grundskole, skrev MIFF 9. oktober 2019 – læs HER. Vi oversatte også 44 eksempler som dokumenterede det – se HER.
Efter MIFF og IMPACT-se fremlagde informationen for partierne i det norske Storting, blev norsk bistand til palæstinensisk uddannelse tilbageholdt mens en EU-bestilt rapport fra det tyske Georg-Eckert Institute (GEI) for International Textbook Research blev udarbejdet – læs HER. Norske diplomater forsøgte at bruge «konstruktiv dialog» med de palæstinensiske myndigheder, men skolebøgerne for skoleåret 2020-2021 blev ikke bedre – læs HER og HER. Pensumændringerne var minimale – skolepensummet blev faktisk til dels værre – læs HER.
Dansk bistand til palæstinenserne fortsætter uden ændringer…
GEI-rapporten har været meget forsinket. I juni 2020 skrev Norges udenrigsminister Ine Marie Eriksen Søreide at GEI “forventer at være færdig med slutrapporten i november/december 2020”. En gang i løbet af de seneste måneder er rapporten blevet afsluttet, men EU-kommissionen har ikke gjort informationen tilgængelig for offentligheden. Det norske udenrigsministerium har heller ikke fremlagt sagen for Stortinget. Først nu, et år senere, begynder indholdet i rapporten at lække. Det tyske magasin Bild var den første avis som gengav indholdet i rapporten 8. juni.
Efter det tyske magasin Bilds afsløring af EUs tilbageholdte rapport, kræver den tyske regering nu at EU offentliggør rapporten som dokumenterer oplæring i terror og had i palæstinensiske skolebøger som EU og Danmark er med til at finansiere. EUs daværende udenrigsrepræsentant, Frederica Mogherini bestilte rapporten for mere end to år siden, skriver avisen The Algemeiner.
Også Palestinian Media Watch PMW) har i flere år advaret om de palæstinensiske myndigheders (PA) brug af jihad skolepensum: Den palæstinensiske læseplan og hele uddannelsessystemet er fuld af tilskyndelse til had og vold, forherligelse af terror og benægtelse af Israels ret til at eksistere. Derfor opfordres EU til at kræve en ændring i PAs skolepensum til palæstinensiske børn og unge og at genoverveje finansieringen af PAs skolebøger og lønningerne til PAs skolelærer, skriver PMW.
For nyligt kom PAs undervisningsminister Marwan Awratani med en erklæring, som med al tydelighed dokumenterer PAs kompromisløse holdning og afvisning af enhver ændring i deres skolepensum. Faktisk vil PA ikke have udenlandsk finansiering af deres uddannelsessystem, hvis donorlandene stiller betingelser til indholdet i skolepensummet:
PAs undervisningsminister, Marwan Awratani: – PAs regering og Undervisningsministeriet afviser enhver betinget finansiering af vores skolepensum som har højeste prioritet. [PAs Officielle avis Al-Hayat Al-Jadida, 15. februar 2021]
PAs undervisningsminister tilføjede at ministeriet arbejder på at finde frem til national selvfinansiering af deres skolepensum.
PLO brugte deres velkendte taktik for at undgå pres fra donorlande om skolepensums ændringer ved at afvise “al udenlandsk hjælp som stiller betingelser til indholdet i vores skolepensum. Skolepensummet skal finansieres af PAs budget, fra PAs indkomster, udtalte eksekutivkomitémedlem og generalsekretær for det palæstinensiske folkeparti Bassam Al-Salehi.
Udtalelsen er absurd da donorlandene, inkl. Danmark også betaler til PAs generelle budget og dermed alligevel vil fortsætte med at betale til PAs jihad skolepensum.
PA mener også de har ret til at opildne til terror via sociale medier. PMW har længe lagt pres på Facebook for at fjerne opslag som fremmer terror på Fatahs officielle Facebook-side. Fatah er partiet som kontrollere de palæstinensiske myndigheder og som modtager dansk bistand hvert eneste år. Læs om dansk bistand til palæstinenserne HER.
Se klippet her:
Trods presset fjernede Facebook ikke Fatahs opslag. PAs premierminister Muhammad Shtayyeh har krævet at Facebook ikke begrænser palæstinensisk opiildning til terror på sociale medier. PAs premierminister holdt sågar møde med Facebooks næstformand for globale anliggender og kommunikation Nick Clegg. Under mødet sagde PAs premierminister: – Palæstinenserne har ret til at udtrykke den palæstinensiske fortælling uden at indholdet begrænses eller fjernes.
“Vi afviser at der sker ændringer i vigtige ord i vores diskurs som” Martyr” og “modstand” som krænkelse af Facebooks standarder.” Sagde PAs premierminister. [Officielt PA-dagblad Al-Hayat Al-Jadida, 20. maj 2021]
PAs premierminister krævede at der blev taget skridt mod det uacceptabelt indhold på hebraisk og engelsk mod palæstinenserne og deres sag. Og at Facebook tog højde for international lov og FN’s resolutioner om anerkendelse af det palæstinensiske folks rettigheder som en del af dets standarder for evaluering af indhold. [Officielt PA-dagblad Al-Hayat Al-Jadida, 20. maj 2021]
PMW har flere gange dokumenteret at Fatah bruger udtrykket “martyr” til at præsentere mordere af israelere som rollemodeller for palæstinensisk ungdom, og bruger ord som “modstand” til at opildne til terror mod israelere
I alle PAs skolebøger er Israel erstattet med “Palæstina”, her fra 7. klasses Social Studies Textbook, del A.
Her et afsnit fra palæstinensisk skolebog hvor massemorderen Dalal Mughrabi som stod bag mordet på 12 israelske børn og 25 voksne, hyldes som en “helt”, som “enhver af os ønsker at være”:
“Helte har en vigtig position i enhver nation… Vi er stolte af dem, vi synger til deres ros, lærer deres livshistorie, navngiver vores børn efter dem og navngiver gader, pladser og fremtrædende kulturelle steder efter dem… hver eneste af os ønsker at være som dem… De skabte en herlig historie for nationen – de er helte. Hvem af os har glemt… Dalal Mughrabi, Yasser Arafat og andre oplyser mørket selv under de mørke nætter. Vores store hjemland omfavner dem alle… De helte er deres nationers krone, de er et symbol på dens herlighed, de er de bedste af de bedste, de bedste af det ædle folk. De tog deres liv i deres hænder og kastede sig ud i farerne… Bravo til heltene og hån mod de feje! ” [PA 5. klasse arabisk sprogbog, del A].