Danske elever kan ikke stole på det de lærer om Israel i skolen

Israel fremstilles systematisk i et negativt lys. De palæstinensiske myndigheder (PA) og organisationer fritages for ansvar.

Illustrationsfoto af pige som læser i bog. (Illustrastionsfoto: Stefano Corso, flickr)



Før du læser videre, vil vi gerne takke dig som er medlem af MIFF og gør det muligt for os at drive denne hjemmeside. Hvis du ikke er medlem endnu, vil vi gerne invitere dig til at betale kontingent for 2021 nu. Så giver vi dig resten af ​​år 2020 gratis.

Der kan kun drages en konklusion af de to rapporter, som Med Israel for Fred (MIFF) udgiver i dag: Danske elever kan ikke stole på det de lærer om Israel i skolen.

Dan Harder dokumenterer meget grundigt at Alineas online undervisningsmateriale giver eleverne et falsk billede af den israelsk-palæstinensiske konflikt. Her bliver tusindvis af 8. klasses-elever ofre for massiv historieforfalskning og anti-israelsk propaganda.

– Materialet er helt uegnet til undervisning, og det må anbefales at man stopper med at bruge det indtil det er erstattet med materiale baseret på virkelige historiske fakta, konkluderer Harder.

Hans Knudsen har gennemgået gymnasiebogen “Israel-Palæstina – Historie, Samfund, Religion”. Han har påvist en række faktuelle fejl og misvisende fremstillinger.

– Bogen er tydeligt præget af en ensidig skævhed til fordel for den palæstinensiske side, både i ordvalg, ordbrug og sprog tone. Der er en tydelig forskel i motivfortællingen. Israelske handlinger bedømmes generelt ud fra en negativ intention, mens palæstinensiske handlinger modsat vurderes positive eller undskyldende for palæstinensiske motiver, skriver Knudsen.

MIFF vil gerne udtrykke en stor tak til Dan Harder og Hans Knudsen for det møjsommelige arbejde de har gjort med at analysere skolebøgerne.

MIFF har i dag sendt rapporterne via e-mail til Børne- og Undervisningsministeriet og til relevante politikere. Vi kommer til at bruge et femcifret beløb på at øge kendskabet til rapporterne ved hjælp af de sociale medier. Hvis du vil støtte dette informationsarbejde, kan du give en gave til MIFF Danmark via Mobile Pay 49739 eller bankkonto 5290 9020945009.

Vi vil opfordre alle, ikke bare MIFF-medlemmer, men alle som ønsker sand og korrekt formidling om Israel i danske skoler, til at dele rapporterne på sociale medier, tale om dem med venner og familie, tippe lærere, skrive læserbrev osv.


Mere om skolebøger
Harder og Knudsens rapporter svarer til analyser som MIFF har lavet i Norge.

I efteråret 2019 analyserede MIFF en bog brugt i ungdomsskole og en bog brugt på videregående uddannelse. Der var en serie alvorlige fejl og mangler i bøgerne. Vi sendte e-post om fejlene vi fandt til ca. fire hundrede videregående uddanelsessteder og over tusind ungdomsskoler over hele landet.

Fejlene i skolebøgene føjer sig ind i et mønster. I en nylig publiceret masteropgave blev der påvist en konsekvent anti-vestlig holdning i norske lærebøger. Studiet bekræfter hvad MIFF har påpeget i flere årtier – at jødernes historie i arabiske lande er blevet skønnmalet i Norge. Med enkelte få undtagelser blev jøderne systematisk diskrimineret og undertrykt. Muslimernes kategorisering af jøder som dhimmier er en rod til konflikten som fortsat pågår. I løbet af de sidste 80 år er antallet jøder i den arabiske verden blevet reduceret fra ca. én million til under fem tusind.

I en rapport fra februar 2019 påviste MIFF at nyhedsbureauet NTB nævner Israel i sager om krigsforbrydelser 14 gange oftere end antallet ofre for statsbaceret vold skulle tilsige.

Det er ikke bare norske og danske skolebøger som må revideres. Vold, martyrdød og jihad er tema gennem alle tolv år i palæstinensiske grundskoler. – Ekstreme nationalistiske og islamistiske ideer får mere plads end før, inklusiv i matematikk og naturfag, viser en ny rapport. MIFF har publiceret over fyrre af de groveste eksempler med nøjagtige side referencer.