Nye palæstinensiske skolebøger er meget mere ekstreme end før. Vold, martyrdød og jihad har været genstand for alle tolv år i den palæstinensiske folkeskole, skrev MIFF den 10. oktober. Vi oversatte også 44 eksempler til norsk og dansk, der dokumenterer det samme.
Bag rapporten om skolebøgerne står IMPACT-se, et institut, der undersøger forskellige landes skoleplaner mod UNESCOs standarder for fred og tolerance i uddannelse. Denne uge offentliggjorde IMPACT-se også en ny rapport om palæstinensiske elevers afgangseksamen i sommeren 2019. De såkaldte Tawjihi-eksamener gives efter tolv års skolegang og er en meget vigtig milepæl i de palæstinensiske teenagers liv. Indholdet i opgaverne afslører meget om, hvad de palæstinensiske myndigheder mener har været det vigtigste at lære ifølge læseplanen.
Lad os starte med de gode nyheder. 73 procent af de palæstinensiske lærebøger i naturfag og matematik indeholder problematisk indhold i forhold til UNESCO’s standarder. Alligevel er alle eksamensopgaver i disse emner ok ifølge IMPACTs gennemgang.
Når det gælder samfunds- og sprogfag, er det værre, meget værre. Her har 6 ud af 8 eksamensspørgsmål problematisk indhold. Her er nogle eksempler på, hvad der bliver formidlet i eksamenerne (og i det tilhørende fagstof i lærebøgerne, som eleverne skal sammensætte):
Konspirationsteorier: Første- og Andenverdenskrig og Det Arabiske Forår var en USA-britisk sammensværgelse for at ødelægge de arabiske lande.
Opmuntring til voldelig kamp: “Befrielse af hjemlandet kan kun opnås gennem væbnet modstandskamp.”
Ofre livet “uanset pris”: Jihad / ribat er at “ofrer sit liv for Allah.”
“Tilbagevending” til Israel med magt: “Det, der blev taget med magt, kan kun tages tilbage med magt.”
“Hyldest af Saladin: For hans langsigtede strategi for at genvinde “Palæstina” med jihad.
Fremstilling af Israel som “den zionistiske besættelse”, et barnemorderiskt væsen, så ondt, at det ikke kan nævnes med navn. Det forsvinder som tågen over havet.
IMPACT-se har undersøgt 26 eksamensspørgsmål i sin rapport.