Klik her for at blive medlem af MIFF nu – hjælp os med at nå 18.000 medlemmer i Norden

Israels ambulancetjeneste har indført verdens første AI-system i deres alarmcentraler

her ses Israels ambulancetjeneste Magen David Adom (MDA), efter det alvorlige terrorangreb i Judæa og Samaria hvor en 18-årig terrorist stak flere israelere og påkørte flere med biler han havde stjålet, 15. nov 2022 (Foto: MDA)
Det banebrydende system er udviklet i samarbejde med den israelske virksomhed AudioCodes.

MIFF har tidligere påpeget det kæmpe potentiale for samarbejde mellem Danmark og Israel, der ikke udnyttes. Det gælder ikke mindst inden for sundhed og de udfordringer som sundhedsvæsenet står over med for få hænder, stigende problemer med livsstilsygdomme, flere ældre og stigende levealder.

Den 24. marts bragte MIFF de danske iværksættere Jannik Zeuthen og Jesper Grønbæk, der hhv. er stifter og head of policy i Health Tech Hub Copenhagen bud på hvordan det hårdt presset danske sundhedsvæsen, velfærds- og omsorgssektoren, kan få gavn af Israels erfaringer med digitale sundhedsløsninger.

Nu har Israels ambulancetjeneste Magen David Adom (MDA) meddelt at de, som de første i verden har fået installeret kunstig intelligenssystem i deres 101 alarmcentraler, så hjælpen kan nå hurtigere ud til dem som har brug for den, skriver Jerusalem Post.

Det banebrydende system er blevet udviklet i samarbejde med den israelske virksomhed AudioCodes med talenetværk og mediebehandlingsløsninger, der i skrivende stund udbydes på hebraisk.

Ifølge MDA er det den første af sin slags i verden, der specifikt er beregnet til brug i en alarmcentral. Systemet transskriberer opkaldet på linjen i realtid og hjælper alarmcentralen, hvis der er forstyrrelser på linjen og besvær med at høre personen som ringer til alarmcentralen.

– I en nødsituation hvor en person fx er døende, eller folk råber i nærheden af personen som ringer til os, er det svært for os at høre og hurtigt forstå hvad der er sket, fortæller Dr. Eli Jaffe fra MDA.

Se hvordan systemet fungerer i YouTube klippet her:

Det nye system hjælper med at løse den slags problemer ved at identificere nøgleord under samtalen, omsætte dem til medicinsk behandling og fremhæve dem for at gøre alarmcentralen opmærksom på dem, så de kan optimerer hjælpe til dem som ringer ind og til MD-folkene som sendes afsted. Nøgleordene kan eksempelvis være: skud, bilulykke, brystsmerter og bevidstløs.

– Forestil dig at der skydes omkring os. Vi kan høre skyderiet og panikken og angsten. Jeg ringer til alarmcentralen som stiller mig nogle spørgsmål. Jeg vil gerne give alarmcentralen alle relevante oplysninger med det samme, men jeg er nødt til at tale meget hurtigt og meget stille så angriberen ikke finder mig. Samtidig har alarmcentralen behov for at få de relevante oplysninger fra mig så hurtigt som muligt, for at kunne sende hjælp afsted til mig, forklarer Dr. Eli Jaffe.

Dr. Jaffe nævner terrorangrebet i Mercaz Harav i 2008, hvor en elev ringede til MDA, mens han gemte sig under et bord og alarmcentralen ikke kunne forstå hvad han sagde. Med IA-systemet, ville samtalen hurtigt være blevet omsat til nøgleord, hjælpen ville have været mere effektiv og nå hurtigere frem.

Sådan fungerer AI-systemet – MDA og AudioCodes har arbejdet på systemet i to år. Hele samtalen transskriberes for MDA i realtid, dvs. alarmcentralen ikke behøver at stille samme spørgsmål gentangende gange. Systemet sammenkæder også nøglesætningerne med medicin og nødsituationer og dermed giver det MDA et hurtigt overblik over situationen og hjælper med at træffe hurtige og professionelle beslutninger.

– Nøjagtigheden i AI-transskriberingsløsningerne er en stor forbedring og kan nogle gange vise sig at være bedre end menneskelige evner, eksempelvis evnen til at reagere på og analysere et opkald hvor der hviskes eller ved dårlig forbindelse og dårlig lyd. Det giver en præcist og hurtig adgang til at hjælpe dem som er i nød, siger Shabtai Adlersberg, præsident og CEO i AudioCodes.

På nuværende tidspunkt er systemet sat op til at virke på hebraisk, Dr. Jaffe fortæller at det snart vil kunne responderer på alle “Google”-sprog.

– Det her er kun begyndelsen, MDA ser på flere AI-løsninger for at forbedre vores service. Vi vil kunne spare kostbar tid og redde flere liv, slutter Dr. Jaffe.

Du kan læse denne artikel gratis på grund af MIFFs over 13.000 medlemmer i Norge og over 1.000 medlemmer i Danmark. Men vi har brug for støtte fra mange flere nu!

Giv en gave her eller brug MobilePay 49739

Bliv medlem