Byen Haifa står til at blive et endnu mere betydningsfuldt søfart knudepunkt i det østlige Middelhav, hvor kinesiske og indiske virksomheder køber ind i dens havne, i takt med Israel normaliserer forholdet til sine arabiske naboer i Golfen, skriver The Algemeiner.
Under præsident Bidens besøg i Mellemøsten, blev Indiens største havneudvikler Adani Ports og deres israelske partner Gadot enige om at købe Haifa Havn for 4,1 milliarder shekel (svarende til 8,78 milliarder kroner).
Asiens rigeste mand Gautam Adani, Tweetede: – Glad for at have vundet udbuddet om privatisering af Haifa Havn i Israel med vores partner Gadot. Enorm strategisk og historisk betydning for begge lande! Stolt over at være i Haifa, hvor inderne i 1918 førte an i et af militærhistoriens største kavaleriangreb!
Delighted to win the tender for privatization of the Port of Haifa in Israel with our partner Gadot. Immense strategic and historical significance for both nations! Proud to be in Haifa, where Indians led, in 1918, one of the greatest cavalry charges in military history! pic.twitter.com/Bc1xbe8Olc
— Gautam Adani (@gautam_adani) July 14, 2022
Sidste år udtalte den kinesiske rival Shanghai International Port Group (SIPG), at de så samme potentiale i Haifa Havn under indvielse af deres Bay Port containerfragtterminal ved siden af havnen til 5,5 milliarder shekel (svarende til 11,78 milliarder kroner).
China’s Shanghai Shanghai International Port Group (SIPG) operates Israel's Haifa New Gulf Port, not the Haifa port. The new port is located near the existing Haifa port.
— Maya Majueran K (@MayaMajueran) July 18, 2022
SIPG secured the tender to operate the new port for a period of 25 years. pic.twitter.com/JMOj1dRtot
Deres konvergens i Haifa berører en bredere konkurrence mellem kinesiske, indiske og amerikanske interesser, udtaler Carice Witte, administrerende leder af SIGNAL (israelsk gruppe med speciale i Kina-Israel forhold): – Når du ser Kina ved en havn i Haifa, bliver Haifa nu et utroligt vigtigt strategisk punkt. Tidligere var opfattelsen en anden når det gælder Israel generelt og Haifa meget specifikt – i dag har deres relevans som en brik i puslespillet ændret sig.
De to havne er for store til kun at betjene Israel, og embedsmænd forventer, at den underudviklede Haifa-bugt vil blive et knudepunkt for handel og omladning – dvs. håndtering af varer, der losses i Israel og derefter sendes videre til andre lande.
Det ville have været utænkeligt for bare ti år siden, da Israel var politisk isoleret fra potentielle handelspartnere i regionen.
Mens fredsforhandlingerne med palæstinenserne er fastlåst, har Israel normaliseret forholdet til nye markeder som Emiraterne, Bahrain og Marokko, og skabt dybere handelsbånd med lande i Fjernøsten.
– Israel er et meget vigtigt sted, der forbinder øst og vest. Alle skibe fra Suez-kanalen fra øst til vest (passerer) gennem området, sagde Miao Qiang, administrerende direktør for SIPGs Bay Port.
“Israel is a very important place, connecting east and west,” Miao Qiang, CEO of SIPG’s Bay Port, said at the terminal’s control center. “All ships from the Suez Canal from east to west are (passing) through this area.” https://t.co/Aiye77lNCb
— Algemeiner (@Algemeiner) July 26, 2022
I nærheden bygges der nye godsbaner som vil blive forbundet med det landsdækkende netværk og, hvis den regionale integration fortsætter, potentielt ind i Jordan som vil kunne forbinde Irak og Saudi-Arabien.
Adani Ports ønskede ikke at kommentere på Reuters anmodninger. Opher Linchevski, administrerende direktør for Gadot, udtaler at formålet med deres joint venture er at drage fordel af “det opvarmende forhold mellem Israel og Golfstater.”
Udvidelsen af Haifa-bugten forventes også at afhjælpe problemer med overbelastning, efter kriser grundet Corona nedlukninger og Ruslands invasion af Ukraine til førte en global krise i forsyningskæden, der tidligere i år skabte problemer for en femtedel af den globale containerskibsflåde i havnene.
Gennemsnitlige opholdstider på havet – dvs. perioden et fartøj tilbringer i en havn, ligger i øjeblikket på 2,5 dage pr. ladning i Haifa Havn, det er et fald fra 3,5 dage i maj, men er fortsat 75 % højere end ved årets begyndelse, viser data fra forsyningskædesporingsplatformen FourKites.
Landets havne håndterer i dag i alt omkring 3 millioner TEU (standardenheden for 20 fods containere). SIPG forventer, at det vil stige til 5 millioner TEU i løbet af 5 til 8 år, hvorefter Bay Ports kapacitet kan fordobles til 2 millioner TEU, hvoraf halvdelen af forretningen vil være dedikeret til omladning.
Læs MIFFs artikel fra 2021 om Israels åbning af ny giganthavn i Haifa