Bliv aktiv ven af ​​Israel nu!

Kom til Nordic Israel Congress 10.-12. maj for at høre meget relevante foredrag. Vær hurtig med tilmelding, begrænset antal pladser. 

Nu er sikkerhedsbarrieren mod Gaza fuldført

På billedete ses Israels 65 km lange sikkerhedsbarriere langs Gaza-grænsen. Det meste af sikkerhedsbarrieren er bygget under jorden. Et seks meter højt stålhegn skal forhindre terrorister i at trænge ind i Israel. Nu vil Israel bygge en sikkerhedsmur for at beskytte sine indbyggere mod panserværnsmissilangreb fra den Hamas-kontrolleret enklave. (Foto: Forsvarsministeriet)
Projektet som har kostet flere milliarder kroner skal forhindre terrorister infiltrere Israel.

En ny sikkerhedsbarriere langs den israelske grænse mod Gaza er fuldført. Arbejdet har taget flere år og kostet knap 7 milliarder kroner. Målet med at opføre sikkerhedshegnet er at forhindre terrorister i at infiltrere Israel via jorden – og under jorden.

De seneste ti år har terrorister i Gaza gravet flere angrebstunneller ind i israelsk territorium. Truslen fra angrebstunnellerne blev for alvor kendt i 2006, da en angrebstunnel blev brugt til at kidnappe den israelske soldat Gilad Shalit (Shalit blev senere frigivet mod flere palæstinensiske terrorister som blev frigivet til Hamas). I 2014 blev flere israelske soldater myrdet i bagholdsangreb, efter terrorister formåede at infiltrere Israel via angrebstunnellerne og angreb soldaterne bagfra.

Truslen fra angrebstunnellerne var også en af årsagerne til at Gaza-krigen i 2014 brød ud, hvor det israelske forsvar (IDF) ødelagde flere angrebstunneller. Til sidst blev der truffet beslutning om at opføre en ny sikkerhedsbarriere for at stoppe truslen.

Selv om barrieren er synlig fra jorden med et seks meter højt stålhegn, ligger det meste af barrieren under jorden. To millioner kubikmeter beton betyder at barrieren også går mange meter ned i jorden. Der er brugt så meget armeringsjern at hvis du lagde det på en vandret linje, ville det nå fra Israel til Australien. 1200 medarbejdere har været med til at gennemføre det enorme byggeprojekt. 330.000 lastbil-læs sand og sten er blevet fjernet fra området.

– Barrieren ændrer realiteterne. Det som tidligere er sket, kan ikke ske igen, siger Aviv Kohavi som er chef for det israelske forsvar (IDF) om barrieren.

Den 65 kilometer lange barriere går langs hele Israels grænse mod Gaza og strækker sig også ud i Middelhavet, dermed kan Israel sikre sig at terroristerne ikke vil grave angrebstunneller under havet – det har de nemlig tidligere forsøgt.

Barrieren består af flere komponenter: en underjordisk armeret betonvæg fyldt med sensorer som kan opdage angrebstunneller, et seks meter højt stålhegn som ligger over jorden, et netværk af radarsystemer og fjernstyrede våben. Der er også bygget flere kommandocentre langs grænsen som en del af projektet.

Udover angrebstunneller fra Gaza ind i Israel har terrorgrupperne også gravet store netværk af tunneller inde i Gaza – en af dem er kendt som «metroen». Under Gaza-krigen i maj 2021 blev 100 kilometer af «metroen» ødelagt.

Nu hvor barrieren mod Gaza står færdig retter Israels forsvarsministerium blikket mod nord. Der er et ønske om at opføre lignende barriere langs grænsen med Libanon og dermed forhindre af Hizbollah-terrorister. Også fra Libanon har terrorister forsøgt at infiltrere Israel via underjordiske angrebstunneller.

Brigadegeneral Eran Ofir har hatt ansvaret for byggingen av barrieren. Her ved enden, som ender i Middelhavet.

Du kan læse denne artikel gratis på grund af MIFFs over 13.000 medlemmer i Norge og over 1.000 medlemmer i Danmark. Men vi har brug for støtte fra mange flere nu!

Giv en gave her eller brug MobilePay 49739

Bliv medlem ved at udfylde formularen herunder og trykke på “send”!