Bliv aktiv ven af ​​Israel nu!

Kom til Nordic Israel Congress 10.-12. maj for at høre meget relevante foredrag. Vær hurtig med tilmelding, begrænset antal pladser.

Trods modstand fra Iran og Syrien blev Israels FN-ambassadør valgt til vicepræsident for FN- generalforsamling

Her ses Israels FN-ambassadør Gilad Erdan på talerstolen i FNs generalforsamling, 20. januar 2022. (Foto: Israels FN-kontor)
- Via min rolle som vicepræsident vil jeg bekæmpe FN-systemets diskriminering mod Israel, siger Israels FN-ambassadør Gilad Erdan.

FN har igennem årtier været sygligt besat af Israel. Israel er det eneste land i verden som FN har et fast punkt på dagsordnen om. Israel er også det land i verden som får flest FN-resolutioner mod sig. Samtidig ignorerer FN reelle brud på menneskerettigheder rundt omkring i verden og flere FN-organer er blevet kapret af diktaturer som har en strategisk interesse i at FNs fokus ikke rettes mod dem. Læs mere på MIFFs temaside: Hvorfor du ikke kan tage FN-fordømmelser af Israel alvorligt.

Israels FN-ambassadør har igennem flere år kritiseret FN for at dæmonisere den eneste jødiske sat i verden og forsøge at delegitimere Israel og Israels ret og pligt til at forsvare sin befolkning mod krig og terror. Læs nogle af MIFFs artikler om Erdans arbejde i FN her.

I maj kunne MIFF berette om at Erdan havde taget 13 FN-ambassadører under armen og taget dem på besøg i Israel for at besøge historiske steder med religiøs og kulturel betydning i løbet af deres uge lange besøg i den jødiske stat.

Sejr til Israel i FN trods modstand fra Iran og Syrien!

Gilad Erdan som er Israels FN-ambassadør er trods modstand fra Iran og Syrien blevet valgt til vicepræsident i FNs Genersalforsamling, skriver Jerusalem Post.

Erdan tiltræder stillingen i et år fra september. Erdan vil lede geneforsamlingens møder og bestemme mødeagendaerne, Erdan udtaler:

– Jeg er stolt over at kunne repræsentere Israel i en position i hjertet af alt hvad der sker i FN. Via min rolle som vicepræsident vil jeg bekæmpe FN-systemets diskriminering mod Israel, siger Israels FN-ambassadør Gilad Erdan.

Siden Erdan blev Israels FN-ambassadør i 2020, har han arbejdet intensivt på at styrke Israels rolle og position FN.

– Det her er en vigtig sejr som vil give os endnu en platform hvor vi kan vise sandheden om Israel og vores bidrag til verden – trods gentagene forsøg fra palæstinenserne og fjendtlige lande i FN på at angribe os, siger Erdan.

Erdan blev udnævnt til vicepræsident efter Israel for første gang blev valgt som medlemsland i FNs økonomiske og sociale råd, og efter Odelia Fitoussi skrev histrorie som første israeler der blev valgt til at sidde i FNs komité for rettigheder til mennesker med nedsat funktionsevne.

I 2017 blev Israels daværende FN-ambassadør Danny Danon valgt til vicepræsident af 72. session af FNs generalsforsamling.

Du kan læse denne artikel gratis på grund af MIFFs over 13.000 medlemmer i Norge og over 1.000 medlemmer i Danmark. Men vi har brug for støtte fra mange flere nu!

Giv en gave her eller brug MobilePay 49739