I begyndelsen af marts åbner verdens første vejstrækning med induktiv opladning af elbiler på øen Gotland i Sverige. Projektet implementeres med teknologi udviklet af den israelske virksomhed Electreon, skriver Teknisk Ukeblad.
-Vi vil vise at vores system er meget konkurrencedygtigt og til med kan være billigere end strømoverførsel via fast forbindelse, siger Stefan Tongur, forretningsudvikler i Electreon.
En halv kilometer lang teststrækning bygges mellem Visby og Visby lufthavn. En tung lastbil og en lufthavnsbus skal teste den ladebare vej. Testen udføres af den svenske Trafikverket på Gotland – testen vil vare indtil foråret 2022.
Det bliver verdens første omfattende test af induktiv ladning på offentlig vej. Tidligere havde teknologien et markant højere omkostningsniveau end andre ladeløsninger i infrastrukturen, men den israelske virksomhed har fundet en løsning som kan konkurrere om pris. Årsagen hertil er ideen om at bygge i stor skala i modsætning til tidligere induktionsladningssystemer.
-Desuden er teknologien let at fremstille og kræver ingen større indgreb i kørebanen under installation, siger Tongur.
Ladning foretages ved at modtagerne under køretøjerne henter strøm fra kobberspolerne indbygget i gummimåtter under asfalten. Da gummimåtterne er et par centimeter under asfalten vil kørebanen ligne en almindelig vej.
Ifølge Electreon har løsningen en effektivitet på mellem 87 og 92 procent. Afstanden fra modtagerne til kobberspolerne kan være op til 24 centimeter. Teknologien vil fungere uanset om der er sne, is eller grus på vejen.