Efter flere års forsinkelser, er Tel Avivs letbane (Dankal) endelig blevet køreklar, skriver Jewish news Syndicate (JNS).
Letbanen vil gøre livet meget lettere for pendlere, der slipper for trafikpropper i central-Israel, der er voldsomt plaget af for mange biler på vejene.
Letbanen strækker sig over 24 km gennem Tel Aviv og forbinder byerne Bat Yam og Petach Tikvah.
Letbanen var planlagt til at køre for knap to år siden med et budget på knap 19 mia shekel (svarende til over 34 mia kr), men blev forsinket af sikkerhedsproblemer.
Letbanen har 34 stoppesteder, inkl. 10 metrostop, og kører fra Bat Yam gennem Jaffa, Tel Aviv, Bnei Brak og Ramat Gan til Petach Tikvah. Halvdelen af ruten går gennem en underjordisk tunnel.
Premierminister Benjamin Netanyahu: – I dag er en festdag for staten Israel. Vi lovede at forbinde mellem og inden for byer og mellem lande og vi leverede. I dag realiserer vi Israels transportvision, udtalte han i går under indvielse af letbanen.
Ingen letbane på Shabbat og helligdage – letabanen vil køre fra kl 05:40 til midnat søndag-torsdag. Fredag kører letbanen frem til halvanden time før Shabbat går ind. I myldretiden vil letbanen kører hvert 3,5 minut og hvert 6 minut uden for myldretiden.
Ikke alle er glade for at letbanen ikke kører på Shabbat og helligdage, hvilket har sat gang i fornyet debat om offentlig transport i Tel Aviv, der er overvejende sekulær. Israel har altid overholdt en status quo om ikke at have offentlig transport på Shabbat og helligdage. Det gælder især for letbanen, der kører gennem den ultraortodokse by Bnei Brak øst for Tel Aviv.
Billetter til letbanen kan betales via app eller RavKav-kortet. En enkeltbillet vil koste 5,50 shekel (svarende til omkring 10 kr), en billet til hele ruten vil koste 12 shekel (svarende til omkring 12,75 kr).
Israels transportministerium anslår, at omkring 250.000 passagerer vil bruge linjen pr dag og 70 millioner passagerer om året.
Letbanen har igennem flere måneder gennemgået testkørsler uden passagerer og blev forsinket af jødiske- og muslimske helligdage.
Det første udbud på letbanen blev offentliggjort for knap t20 år siden, men ideen om en metrolinje i Tel Aviv blev allerede fremsat af premierminister Golda Meir tilbage i 1960’erne.
Jerusalems letbane blev lanceret i 2011 efter flere forsinkelser. Siden er letbanen blevet et af den blandede bys varetagen. Letbanen bruges dagligt af jødiske, muslimske og kristne indbyggere samt turister, der krydser hovedstaden.
Yderligere letbanelinjer er planlagt i begge byer.