Israels fjender falder som dominobrikker

Klik her for at blive medlem af MIFF nu – hjælp os med at nå 18.000 medlemmer

Foreslår fælles israelsk-palæstinensisk lufthavn

Dele af landingsbanen ses fortsat ved den forladte Atarot i Jerusalem. Israels regionale samarbejdsminister, Esawi Frej, vil arbejde for at genopbygge lufthavnen som et fælles israelsk-palæstinensisk projekt. (Foto: Flash90)
Esawi Frej, Israels minister for regionalt samarbejde, vil puste nyt liv i forladt lufthavn i Jerusalem.

Israels minister for regionalt samarbejde, Esawi Frej vil arbejde for at genopbygge forladt lufthavn i Jerusalem som et fælles israelsk-palæstinensisk projekt, skriver avisen Yediot Ahronot.

Frej har en drøm om at den forladte lufthavn Atarot nord for Jerusalem vil genopstå som moderne lufthavn som bruges både af israelere og palæstinensere.

For nylig gav Jerusalems kommune grønt lys til at gå i gang med at opføre 9000 nye boliger hvor den forladte lufthavn ligger. Men ifølge Times of Israel er planerne allerede aflyst efter pres fra USA. Lufthavnen ligger uden over 1967-linjerne og projektet var omstridt, selv om Israel har annekteret området og anser det for at være en del af Jerusalem. Nu hvor boligprojektet er droppet, håber Frej at der bør satses på en ny lufthavn, som der er et stort behov for.

Lufthavnen Atarot blev i sin tid opført af briterne i 1920’erne, i 1948 blev den overtaget af Jordan og senere af israelerne og var i brug frem til 2000, men blev lukket ned under Anden Intifada.

– I takt med Israels luftfartsbehov stiger og Ben Gurion lufthavn nærmer sig sin maksimum kapacitet, og man ikke har kunnet afklarer hvor Israels næste lufthavn skal ligge, bør vi bruge vores eksisterende ressourcer og eksisterende landingsbaner i Atarot. Arealet bør udnyttes og genåbnes som fælles israelsk-palæstinensisk lufthavn, siger Frej.

Frej regner med at en lufthavn i Jerusalem vil kunne betjene fem millioner passagerer årligt, hjælpe israelsk økonomi, og måske især Jerusalems økonomi.

– Genopbygning og genåbning af lufthavnen vil imødekomme behovet i Jerusalem-området, derudover vil det også kunne dække behovet blandt indbyggerne i de palæstinensiske selvstyreområder (PA), siger han.

Ifølge ministerens plan vil genopbygningen indebærer at der der bygges en separat terminal for palæstinensiske passagerer ved siden af den eksisterende terminal som vil betjene israelske passagerer. Med forbehold for nødvendige sikkerhedsforanstaltninger, vil det betyde at palæstinensiske passagerer fra PA’s selvstyreområder (Område A og B i Judæa og Samaria) vil kunne flyve direkte fra Jerusalem ud i verden.

Se MIFFs nylige eksklusive interview med Israels muslimske minister fra partiet Meretz, under hans besøg i Oslo:

Du kan læse denne artikel gratis på grund af MIFFs over 13.000 medlemmer i Norge og over 1.000 medlemmer i Danmark. Men vi har brug for støtte fra mange flere nu!

Giv en gave her eller brug MobilePay 49739

Bliv medlem