FN: Israel slipper dagligt 283 lastbiler ind til Gaza

Lad dig ikke narre af propagandaen om Gaza-blokaden. Blokaden er slet ikke, hvad mange tror den er. Og det flyder ind med varer til Gaza gennem israelske grænsekontrolsstationer.

Lastbiler med varer på vej ind i Gaza ved grænseovergangen Kerem Shalom.
Lastbiler med varer på vej ind i Gaza ved grænseovergangen Kerem Shalom. (Illustration Photo: IDF)
De sidste ti år er MIFF i Norge vokset fra under 2.000 til næsten 11.000 medlemmer. Såfremt Israel-vennerne i Danmark samler sig på samme måde, kan vi opbygge en organisation, som ikke mindst via hjemmeside og sociale medier afslører løgn og dæmonisering, bringer sidste nyt om Israel og giver israelske perspektiver.
Bliv medlem af MIFF Danmark nu

I disse dage hører du måske en del om blokaden af Gazastriben. I 2007 oprettede Israel – samtidig med Egypten – en blokade overfor Gaza med det formål, at forhindre Hamas-regimet i at modtage våbenleverancer frit og ukontrolleret på land eller til søs. I 2011 udgav FN en rapport, som retter en stærk kritik af hvordan Israel håndterede en episode i 2010. Men den understreger heldigvis også, at sø-blokaden er fuldt ud berettiget og lovlig.

Udover sø-blokaden er der grænsekontrol mellem Israel og Gaza. Der er ingen restriktioner for import af mad og medicin. Det er forbudt, at indføre våben til Gaza. Og der er begrænsninger på pt. 34 specificerede produktgrupper, som ofte anvendes af terrororganisationer til eksempelvis raketproduktion og bygning af angrebstunneller. Her kan du læse de israelske myndigheders liste over sådanne produkter. Alle produkter der ikke er opført på listen bliver frigivet til Gaza uden nogen hindring. Og skulle noget sendes til Gazastriben ad søvejen, så er der procedurer for modtagelse og kontrol af varer i en nærliggende israelske havn. De godkendte varer sendes videre via lastbil.

FN agenturet OCHA har meddelt, at der i årets første halvdel kørte 51.260 lastbiler gennem grænsekontrollen mellem Israel og Gaza. Dette svarer til 283 lastbiler hver dag. Og et meget højere antal lastbiler dagligt, hvis det bliver fordelt på antal arbejdsdage.

Lad os sammenligne dette tal med hvad der bliver fragtet af de skibe som siger, at de skal bryde blokaden og hjælpe Gazas befolkning. Det nyeste eksempel er det norske skib “Kårstein”, som skulle bringe medicinsk udstyr. Da de israelske myndigheder tømte skibet fandt man 18 mindre kasser samlet på én palle.

Grafisk fremstilling af FNs tal for første halv-år 2018 ... og illustration af en palle
Grafisk fremstilling af FNs tal for første halv-år 2018 … og illustration af en palle (Bearbejdet af MIFF-Norge, Conrad Myrland)

Mange af de andre skibe, som har lavet lignende aktioner siden 2008, medbringer endnu mindre. Ofte varer der ikke er særlig betydningsfulde. Særligt i 2010 provokerede en del aktivister de israelske myndigheder – hvilket måske også er sket på Kårstein i sidste uge.

Aktivisterne indrømmer, at aktionerne er symbolske. Deres sigt er at gøre opmærksom på de mange humanitære problemer der plager Gaza. Men de mener helt fejlagtigt, at blokaden og grænserestriktionerne er årsagen til disse problemer. Og de er blinde over for den ellers indlysende årsag nemlig, at en umiddelbar ophævelse vil åbne sluserne til import af våben og krigsmateriale og således true både israelske og palæstinensisk liv.

Del venligst!

Og hvis du ikke allerede er medlem af MIFF-Danmark … hvad venter du på? Bliv medlem nu!