Palæstinensiske skolebøger fortsætter med at sprede jødehad og jihad 

«Hæv din stemme og kræv retten til at vende tilbage,» står der i teksten for ovennævnte illustration i 8.klasses tekstbogen om islam. Hvis mindst 8 millioner palæstinensere fik indfriet deres krav om at leve i Israel, ville verdens eneste jødiske stat blive arabisk og muslimsk.
De palæstinensiske myndigheder fortsætter med at bruge dine skattekroner til at oplære palæstinensiske børn i at begå jihad.

Du ved det måske ikke, men de palæstinensiske myndigheder (PA), som du igennem årtier har været med til at finansiere, har skrevet skolebøgerne, der oplærte Hamas-terroristerne, der begik 7. oktober-massakren mod Israel i 2023. 

IMPACT-se har netop gennemgået PAs skolepensum, der bruges i 2025-2026 skoleåret. I alt er 290 skolebøger og 71 lærervejledninger blevet gennemgået. Undersøgelsen har mundet ud i en 396 siders rapport.

Om rapporten skriver Marcus Sheff, der leder IMACT-se:

– Selv i dag er ondskabsfuld antisemitisme, glorificering af jihad, martyrium samt dæmonisering af jøder og israelere dybt forankret i pensum, allerede fra første klasse. PA’s skolepensum er en skabelon for fremtidig vold og terror.

PA havde ellers lovet at fjerne antisemitisme og jihad fra deres skolepensum, men det er ikke sket.

Her er nogle af de vigtigste punkter fra rapporten om PA’s skolepensum for 2025-2026:

Jødehad i palæstinensiske skolebøger

Uanset klassetrin, fremstilles jøder som bedrageriske og korrupte, mens israelere præsenteres på grotesk dehumaniserende og dæmoniske måder, inklusiv en arabisk lærervejledning til 10. klasse, der viser scener med soldater, der “griner højt”, mens de massakrerer ti palæstinensiske landsbyboere ad gangen og beordrer familier til at grave deres egne grave.

I en lærervejledning til 7. klasse beskrives israelere som nogle, der “slår børns hoveder foran deres mødre” og lemlæster kvinder for at få smykker, mens de instruerer eleverne i visuelt at genskabe hændelsen med tegninger.

Skolebøgerne fremmer den gamle konspirationsteori om, at jøder planlægger at ødelægge Al-Aqsa-moskeen. Derudover sammenlignes Israel med slanger, hugorme og Satans håndlangere, hvilket fremmer dæmoniske skildringer af det jødiske folk som et kollektiv. Lærer-manualerne forstærker yderligere budskabet og opfordrer lærerne til at undervise i, at israelske jøder er “bestemt til at forsvinde”.

Jihad i palæstinensiske skolebøger

PA-pensum fortsætter med at glorificere vold som en religiøs og national pligt. Voldelig jihad beskrives som “islams højdepunkt” og specificeres som “en personlig forpligtelse” for enhver muslim for “befrielsen af ​​Palæstina”. Eleverne opfordres til at udforske “fordelene” ved martyrium, såsom en plads i paradis og 72 smukke kvinder. Selv børn i første klasse lærer ordet šahīd (martyr) som en af ​​deres første stavemåder. En lærebog til femte klasse underviser i læseforståelse ved at rose Dalal Al-Mughrabi, der ledede massakren på 38 israelere i 1978, herunder 13 børn. Den beskriver hendes “heltemod”, og hvordan massakren “udødeliggjorde” hendes minde i palæstinensernes “hjerter og sind”. Hun portrætteres på lignende måder flere steder i pensum.

På tværs af fag, herunder naturvidenskab og matematik, normaliseres vold, hvor fysiktimerne bruger billedet af en ung pige, der skyder med en slangebøsse, til at undervise i Newtons lov, mens en matematiklærebog til 3. klasse underviser i numeriske cifre gennem tallene på palæstinensiske “martyrer”.

Israel udslettet i palæstinensiske skolebøger

Israel er slettet fra pensum-kortet, og jødisk historie benægtes. Indhold om fred, der var inkluderet i tidligere udgaver, er blevet fjernet. Kort viser “Palæstina” fra floden til havet, hvor Israel er udeladt helt; byer som Tel Aviv og Haifa forsvinder og erstattes af grænserne til det obligatoriske Palæstina og terminologi som “den zionistiske enhed”. Jødisk historie og arv er ligeledes slettet: Grædemuren beskrives ikke som jødedommens helligste sted, men som et “islamisk” sted, som jøder falskeligt hævder at have tilhørsforhold til, og jødiske bånd til Jerusalem afvises som “et påskud brugt af angribere”. Antisemitiske motiver forstærker fortællingen, herunder billeder, der viser en arm markeret med en Davidsstjerne, der griber fat i globen, og beskyldninger om jødisk eller “zionistisk” kontrol over global finans, medier og politik. Sammen danner elementerne et pensum, der benægter Israels virkelighed og udvisker jødisk tilstedeværelse fra landet.

Dæmonisering af USA i palæstinensiske skolebøger

En palæstinensisk 12. klasseslærebog skildrer USA som et ondsindet imperium, illustreret med en tegneserie af det amerikanske flag viklet rundt om jorden som blæksprutte-tentakler, et klassisk symbol på umenneskelig ondskab.

Teksten beskylder USA for at blande sig i andre landes anliggender, beslaglægge deres olie og påtvinge verden sin kultur, samtidig med at angrebene den 11. september reduceres til blot “hændelser” – uden omtale af terrorisme, ingen beskrivelse af deres tragiske eller voldelige natur, gerningsmændene eller de menneskelige omkostninger. I stedet for at lære eleverne, hvad der rent faktisk skete den 11. september, hævder lærebogen, at Amerika brugte disse “hændelser” som en “undskyldning” for at dominere globale spørgsmål, og peger på krigen i Irak som bevis på Amerikas ekspansionistiske politik. Endelig får eleverne til opgave at “sætte USA for retten for sine forbrydelser i Irak”.


Mere baggrund

7. oktober-terroristerne blev opdraget i en dødskult – og en vigtig bidragsyder var PA’s skolepensum og FN. I 2019 opsummerede den norske avis Aftenposten det således på forsiden: «Norge støtter skolepensum som fremmer jihad.» På grund af MIFF’s bidrag til at eksponere det, tilbageholdte Norge i en periode deres PA-støtte, for herefter igen at støtte jødehad og oplæring i jihad. Norges politiske elite, støttet af de pro-palæstinensiske organisationer, valgte i praksis at lukke øjnene. Siden har Norge og også Danmark skruet op for deres PA og UNRWA-støtte, men skolebøgerne er ikke blevet bedre.

2023 udtaltet et flertal i Europaparlamentet – Vi beklager det problematiske og hadefulde indhold i de palæstinensiske skolebøger.

Læs mere på temasiden: Hvordan de palæstinensiske børn bliver misbrugt af PA.