Movia var i sin fulde ret, da man fjernede Dansk Palæstinensisk Venskabsforenings løgnekort

Med stærke grafiske midler gik DPVs banner-reklamer langt videre end andre banner-reklamer, der kalder for boykot.

Movia bus 9A i København (foto: Kristoffer Trolle, Flickr - Creative Commons License)
Movia bus 9A i København (foto: Kristoffer Trolle, Flickr - Creative Commons License)

Transportselskabet Movia har lige udgivet en pressemeddelelse, som MIFF er glad for at videregive – for derefter at kommentere.


Ombudsmanden vil ikke rejse kritik af Movia – afviser klage fra Dansk Palæstinensisk Venskabsforening

Folketingets Ombudsmand har sat punktum i sagen mellem Dansk Palæstinensisk Venskabsforening og Movia. I sin afgørelse vurderer ombudsmanden, at der ikke er grundlag for at rejse kritik af Movia og afviser derfor den klage, som Dansk Palæstinensisk Venskabsforening havde indgivet over trafikselskabet.

Ombudsmanden har ikke grundlag for at kritisere Movia for, at trafikselskabet i april 2015 besluttede at nedtage en busreklame, som Dansk Palæstinensisk Venskabsforening (DPV) stod bag. Det viser en afgørelse, som Folketingets Ombudsmand netop har afsagt.

Ombudsmanden hæfter sig blandt andet ved, at Movia ved beslutningen om at fjerne busreklamen henviste til ikke at diskriminere på grund af nationalitet eller religion. Movia lagde desuden vægt på andre hensyn, herunder ikke at blive opfattet som afsender af politiske budskaber, som kunne virke stødende. Sammenholdt med hensynet til, at Movia fremstår neutral og upolitisk for at sikre borgernes tillid. Efter en samlet vurdering har ombudsmanden ikke fundet grundlag for at kritisere Movias beslutning og har derfor afsluttet sagen.

Påstanden fra DPV var blandt andet, at det var en ulovlig beslutning og i strid med ytringsfriheden, da Movia i april 2015 besluttede at nedtage en reklame på Movias busser, der rettede sig mod produkter fra israelske bosættelser.

Movia er tilfreds med, at ombudsmanden har sat punktum i sagen.

”Det er snart fire år siden, at Movia besluttede at tage reklamen ned. Vi er tilfredse med, at ombudsmanden ikke udtaler kritik af Movia i sagen, der ligger langt fra det, som optager os mest, nemlig god kollektiv transport”, siger Movias kommunikationsdirektør Camilla Struckmann.


Bag om forløbet!

- To spørgsmål -
Støtter du det jødiske folks ret til sit eget hjemland?
Ved du at stærke kræfter i Danmark gør alt, hvad de kan for undergrave Israel?
Hvis du kan svare ja på begge spørgsmål, bør du blive medlem af MIFF nu!


MIFF Danmark er del af et netværk af danske pro-Israel aktivister som var involveret i sagen i 2015.  Der er ingen tvivl at Movias beslutning om at fjerne banner-reklamerne var stærkt påvirket af vores og andres henvendelser til selskabet.

Men vi vil lige pointere, at ingen af os er fjender af ytringsfrihed.

Ca. samtidigt med DPVs kampagne i København var der en ”boykot-Israel” bus-reklame-kampagne i Jylland hos et andet trafikselskab.  Vores netværk fremsatte ikke argumenter for at fjerne annoncerne i Jylland. Dette er fordi disse havde et enkelt budskab uden stærke grafiske midler. Man vil boykotte Israels bosættelser, basta, og det er vist helt inden for ytringsfrihedens rammer.

Derimod brugte DPVs kampagne i København stærkt manipulerende grafiske midler, som vi ikke kunne sidde overhørig. Der var altså tale om hvad vi kalder ”de lyvende landkort”, som i forskellige varianter bruges overalt i verden af anti-Zionister. Det vil sige, folk som gerne ser Israel forsvinde som jødisk stat – der er ikke blot tale om en stærk kritik af Israels gerninger.

Grafikken består af en serie landkort, som skulle ”vise”, hvordan det palæstinensiske område er ved at forsvinde. Det forsimplede og fordrejede budskab er, at Israel er en tyveknægt – og at hele Israel er besat territorium. Her er en kort kritik af kortserien:

Karen Melchior (R) har den 8. maj kommenteret i Jyllands Posten. Hun er for en bosættelsesboykot men imod de kort der delegitimiserer Israels eksistens. Hun påpeger – meget klogt – at det er kortene, man ser, når busserne kører forbi. Kritikken af DPVs 4-kortsversion kan nedkoges såldes:

(1) 1946-kortets grønne område antyder, at araberne blev lovet hele 1922-mandatsområdet – hvorfor (2) FNs delingsforslag 1947 virker som en decimering. (3) 1967-kortets grønne områder er Vestbredden og Gaza, som var besat 1949-1967 af hhv. Jordan og Egypten, og derefter af Israel. Disse områder blev udset til en palæstinensisk stat i 1993 (Oslo-aftalerne). (4) De grønne pletter på sidste kort viser hvor langt man i dag er kommet med at  få indført palæstinensisk selvstyr. “‘Det forsvindende Palæstina’ – en løgn fortalt med Landkort”– Dansk Zionistforbund, den 30. april 2015 – opdateret med disse bemærkninger i maj 2015)

Du kan læse mere om kortene – og hvorfor vi mener at de formidler giftige løgne –  i følgende MIFF artikel fra april 2018: ”Løgnekort om “Det forsvindende Palæstina” – tilbagevisninger – og alternative fortællinger”.

Løgnekort om "Det forsvindende Palæstina" - med korrektioner
Løgnekort om “Det forsvindende Palæstina” – med korrektioner

Det kan vel ikke forbavse, at det sandsynligvis var anti-Zionister, som brændte et par Movia busser af i 2015? TV2 Lorry’s overskrift: “Anti-israelsk hærværk udført i forbindelse med busbrand – Fire busser på Arrivas garageanlæg er natten til fredag brændt. Muligvis ligger der politisk motiv bag.” Og se TV2 Lorry’s overskrift fra i dag: “Busser brændte efter kontroversiel reklame – nu er der sat punktum i sagen – Der er nu sat endeligt punktum i en årelang sag om, hvorvidt Movia skulle kritiseres for at have nedtaget busreklamer med politisk budskab.”